Tietosuojaseloste

3. Rekisterin nimi

Suomi – Korean tasavalta -yhdistys ry:n jäsenrekisteri

4. Rekisteröidyt

Rekisteri sisältää suorat jäsenet, perhejäsenet, kunniajäsenet ja tukijäsenorganisaatiot.

5. Rekisterin käyttötarkoitus

• Pitää lain vaatimaa jäsenrekisteriä yhdistyksessä
  • Mahdollistaa yhteydenotot jäsenyyteen ja toimintaan liittyvissä asioissa
  • Toimittaa sähköisesti jäsentiedotteita, toimintakertomuksia ja mahdollisia jäsenkyselyjä

6. Rekisterin tietosisältö

Rekisteriin voidaan tallentaa muun muassa seuraavia tietoja:

• Jäsenen nimi
  • Jäsentyyppi
  • Postiosoite
  • Puhelinnumero
  • Sähköposti
  • Titteli/ammatti
  • Liittymis- ja eroamispäivämäärä
  • Maksetut jäsenmaksut
  • Tapahtumien osallistumismaksut
  • Koreaan liittyviä kiinnostuksen kohteita

7. Säännönmukaiset tietolähteet

Jäseneltä tai tukijäsenorganisaatiolta itseltään saadut tiedot liittymisen yhteydessä sekä jäsenen ilmoittaessa päivitetyt tietonsa. Sihteerin tai yhdistyksen hallituksen jäsenen kirjaamat tiedot jäsenmaksulaskun toimittamisesta, maksetun jäsenmaksun määrästä.

8. Säännönmukaiset luovutukset

Henkilötietoja ei pääsääntöisesti luovuteta kolmansille osapuolille eikä siirretä EU/ ETA-maiden ulkopuolelle. Tietojen luovutuksia voidaan tehdä rekisteröityjen suostumuksella erikseen kysyttävissä asioissa.

9. Suojauksen periaatteet

Tietoja säilytetään sähköisellä alustalla Google Drivessa käyttäjätunnusten ja salasanojen takana. Drivessa on sisäänrakennettu suojaus haittaohjelmien ja tietojenkalastelun varalta. Rekisteriin on pääsy puheenjohtajalla, sihteerillä ja taloudenhoitajalla. Jäsentietojen tietoturvasta on huolehdittu muun muassa seuraavasti:

• salasanat vaihdetaan vuosittain
  • käyttäjätunnukset ovat kolmella yhdistyksen hallituksen jäsenellä

10. Tarkastusoikeus

Jäsenellä on oikeus tarkistaa, mitä häntä koskevia tietoja rekisteriin on tallennettu. Tarkastuspyynnön voi tehdä myös toimittamalla kirjallisen tarkastuspyynnön allekirjoitettuna yhdistyksen osoitteeseen (Suomi – Korean tasavalta -yhdistys ry, Makslahdentie 7–9 B4 02140 Espoo). Tarkastuspyynnössä tulee mainita oma nimi ja postiosoite. Tiedot välitetään jäsenelle postitse, ei sähköpostitse eikä puhelimitse.

11. Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Rekisterinpitäjä korjaa tiedot tietosuoja-asetuksen (EU) 216/679 mukaisesti. Tiedonkorjaamispyynnöt on osoitettava rekisteriasioista vastaavalle yhteyshenkilölle.

12. Oikeus vaatia tiedon poistamista

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia häntä koskevan tiedon poistamista. Poistamista voivat rajoittaa lakisääteiset tai tekniset syyt säilyttää tietoa kuten esimerkiksi kuluvan jäsenyysvuoden tilinpäätöksen valmistuminen. Pyyntö on tehtävä kirjallisesti ja sen ohessa esitetään tarvittaessa riittävät tiedot vaatimuksen tekijän henkilöllisyyden varmistamiseksi. Pyyntö on osoitettava rekisteriasioista vastaavalle yhteyshenkilölle.

13. Tietojen säilytysaika

Henkilön perustiedot säilytetään toistaiseksi tai kunnes henkilö pyytää ne poistettavaksi tai jäsenyys päättyy. Kirjanpitolain mukaan jäsenten osallistujalistoja yhdistyksen kirjanpitoaineistossa säilytetään vaadittavat kuusi vuotta.

14. Muutokset tietosuojaselosteeseen

Suomi – Korean tasavalta -yhdistys ry pidättää oikeuden muuttaa tietosuojaselostetta tarvittaessa, erityisesti silloin kun palveluita kehitetään. Voimassa oleva tietosuojaseloste löytyy yhdistyksen verkkosivuilta muokkauspäivämäärineen.