Yhdistys

Suomi – Korean Tasavalta-yhdistys ry perustettiin vuonna 1981 vahvistamaan maiden välisiä suhteita ja levittämään Korea-tietoa Suomessa. Suomi ja Korean tasavalta (Etelä-Korea) olivat solmineet diplomaattisuhteet vuonna 1973, maiden välinen kauppa alkoi vilkastua 1970-luvun lopulta, ja Suomen ensimmäinen suurlähettiläs nimitettiin Souliin vuonna 1986. Koska tuntemus kaukaisista maista oli Suomessa hyvin vähäistä, yhdistys pyrki osaltaan levittämään tietoutta ja vilkastuttamaan                                                                              kulttuurivaihtoa maiden välillä.

Yhdistys on järjestänyt lukuisia erilaisia tapahtumia ja seminaareja vuosien varrella sekä yksin että yhteistyökumppaneiden kuten Etelä-Korean Helsingin-suurlähetystön ja Suomi-Korea -kauppayhdistyksen kanssa. Suomalaisia Korea-asiantuntijoita, -tutkijoita ja liike-elämän toimijoita kutsutaan puhujiksi yhdistyksen tilaisuuksiin. Yhdistyksen merkkivuosia on vietetty erilaisin tapahtumin, ja Suomen ja Etelä-Korean diplomaattisuhteiden 50. vuotta juhlittiin näyttävästi vuonna 2023.

Yhdistyksen viimeisimmäksi kunniapuheenjohtajaksi on nimetty Matti Vinha vuonna 2023. Hän oli ensimmäisiä suomalaisia pioneereja Koreassa aloittaessaan kaupallisen yhteistyön jo 1970-luvulla. Matti toimi myös yhdeksän vuotta yhdistyksemme puheenjohtajana ja on edelleen aktiivisesti mukana toiminnassa.

Matti Vinha vastaanotti Korean tasavallan merkittävän kunniamerkin, presidentti Moon Jae-Inin myöntämän Heungin-mitalin, maiden välisten suhteiden edistämisestä vuonna 2022. Korean tasavallan presidentin korkean kunniamerkin on aikaisemmin saanut myös jo edesmennyt yhdistyksemme perustaja ja kunniapuheenjohtaja  Lauri Kaijansinkko (1930–2023)   vuonna 2001.

Yhdistyksen hallitus 2024

Puheenjohtaja